Stredoškolskí inžinieri: Našimi najväčšími fanúšikmi sú spolužiaci

30/11/2018
Stredoškolskí inžinieri: Našimi najväčšími fanúšikmi sú spolužiaci
Viliam Podhájecký a Richard Maguľák nás budú reprezentovať na svetovej súťaži inovátorov CASTIC v Číne.

Víťazi z Festivalu vedy a techniky AMAVET (2018), ktorý podporujú Slovenské elektrárne, študujú na Strednej priemyselnej škole elektrotechnickej v Košiciach. Aktuálne sú už v poslednom ročníku technického lýcea, v ktorom sa venujú programovaniu a sieťovým technológiám. Internetový vyhľadávač vám pri ich mene nájde ich mediálnu prezývku: stredoškolskí inžinieri.

Čo vás vedie k záujmu o vedu a techniku?

Chuť rozvíjať spoločnosť a posúvať ju novými a nevšednými smermi. Veda a technika neustále napreduje a posúva ľudstvo vpred. My chceme byť súčasťou tohto procesu. Tento náš záujem je súčtom viacerých faktorov. Boli sme ovplyvnení rodinou i kamarátmi, a samozrejme zásluhu na tom má aj internet. Objavovali sme tam nápady a vynálezy, až sme postupne prešli k tvorbe vlastných projektov.

Máte podporu zo školy či vyučujúcich vo vašich projektoch?

Naša škola nám poskytuje pracovné priestory, školské zariadenia, ako napríklad 3D tlačiareň a následne aj materiál potrebný na doplnenie. Je až obdivuhodné, ako nám napomáhajú profesori a posúvajú nás, aby sme rástli ako intelektuálne tak aj osobnostne. Zo strany vedenia školy a niektorých učiteľov je podpora citeľná a sme za ňu veľmi vďační.

Viliam Podhájecký a Richard Maguľák preberajú cenu na Týždni vedy a techniky 2018 od Jozefa Ristveja (vľavo) zo združenia AMAVET a Mira Šarišského (vpravo), manažéra komunikácie Slovenských elektrární.

Ako sa na vás pozerajú spolužiaci?

Našimi najväčšími fanúšikmi sú práve naši spolužiaci. Stoja pri nás, sú pri každom našom úspechu, radia i kritizujú. Prišli nás podporiť aj na slovenské kolo Festivalu vedy a techniky do Bratislavy. Berú nás ako bežných spolužiakov a pomáhajú nám pri “dobiehaní” učiva.

Prečo ste skonštruovali rádiovo ovládané auto?

Tak ako väčšina chlapcov, tak aj my sa zaujímame o automobily. Od malička sme túžili po vlastnom aute presne podľa našich predstáv, a tak sme sa rozhodli vytvoriť si rádiovo riadené auto, ktoré je možné s kúskom zručnosti upraviť podľa vlastných predstáv.

Naše auto je rádiovo riadené, vysiela na frekvencii 2,4 GHz a je postavené vo veľkostnom modeli 1:18. Až 70% funkčných súčiastok nášho auta sme si navrhli sami a vytlačili na 3D tlačiarni. Plošný spoj a rozdelenie elektroniky sme vytvárali za pomoci profesorov na našej škole.

Čo ste sa naučili pri konštrukcii tohto auta?

Rozvinuli sme sa v oblasti výroby plošných spojov, modelovania súčiastok, prezentačných zručností, no najmä sme sa naučili spolupracovať ako tím s cieľom dosiahnutia najlepšieho výsledku.

Je tvorba rádiovo ovládaného auta niečo, čo zvládne „každý“?

Človek musí mať istú dávku zručnosti, ale hlavne chuti. Pokiaľ sa niekto rozhodne, dokáže si zostrojiť rádiovo ovládané autíčko. My sme taktiež začínali so základnými vedomosťami, no po dôkladnejšom štúdiu a skúšaní, sme dosiahli cielený výsledok. Obetovali sme tomu hodiny práce a vzdelávania, no výsledok podľa nás stál za to.

Ako karosériu ste zvolili terénny VW Beatle. Prečo?

Bola to voľba, ktorá zabrala istý čas. Chceli sme si zvoliť niečo nezabudnuteľné, niečo, čo nás bude charakterizovať ako tím. Niečo, podľa čoho si nás budú všetci pamätať. Rozhodovali sme sa medzi nesmrteľnou a ikonickou Škodou 120, nezameniteľným a kúsok komickým Fiatom Multipla a následne naším neskorším víťazom VW Beatle. Počas nášho rozhodovania na verejnosť vyšla smutná správa: „Koniec výroby VW Beatle. V roku 2018 sa končí výroba.“ Po tejto správe bolo rozhodnutie jasné. Ostávalo už len vymodelovať nášho “chrobáka”. Zabralo to približne 16 hodín.

Pri čom ste sa najviac zapotili?

Za najväčšiu výzvu sa dá považovať vstup do tohto projektu. Každý aspekt z výroby nám dal zabrať, no najťažšie, ako pri všetkom, bolo začať. Každá jedna časť auta je „zaplatená“ našim časom a prácou, no všetko považujeme za bezvýznamné po zhliadnutí finálnej verzie.

Cestujete do Číny na CASTIC. Čo to pre vás znamená? Prídete tam s vaším terénnym VW Beatle, alebo sú tam na pláne iné úlohy?

Dizajn karosérie ostáva nezmenený, no plánujeme naše auto posúvať a rozvíjať. V najbližšom období pripravujeme zmenu typu chassis z aktuálneho na praktickejšie a reálne využívané vo väčšom meradle na skutočných automobiloch. Popri výrobe tohto typu šasi by sme radi uzavreli spoluprácu s firmami, ktoré by nám pomohli vytlačiť pneumatiky na 3D tlačiarni.

Odporúčate mladým študovať technicky zamerané vysokoškolské smery?

Podľa nášho názoru človek bude najlepšie robiť to, čo ho baví, a tak by sme mladým odporučili študovať, čo ich zaujíma a čomu sa chcú venovať v budúcnosti. Myslíme si, že technické smery majú veľkú perspektívu, kvalitné uplatnenie a hlavne sú to smery, ktoré sa neustále rozvíjajú, menia a posúvajú. Jediným obmedzením v technike je ľudská kreativita.