Vozový park s 30 elektromobilmi

18.09.2014
Možnosti zdieľania:
K aktuálne šiestim elektromobilom pribudne v roku 2014 ďalších minimálne 9 a s výhľadom do roka 2015 sa flotila môže zdvojnásobiť na 30 áut.

So sloganom „naše ulice, naša voľba“ má Európsky týždeň mobility 2014 (od 16. do 22. septembra) za cieľ zdvihnúť povedomie o dopade dopravy a kvality ovzdušia a podporiť alternatívne režimy dopravy. Jedna pätina globálnych emisií skleníkových plynov pochádza z dopravy, čo znamená, že spojenie medzi dopravou a environmentálnou udržateľnosťou je veľmi silné: len v samotnej Európe doprava spôsobuje ročne vypustenie jednej miliardy ton oxidu uhličitého do ovzdušia.

Slovenské elektrárne patria k priekopníkom oblasti elektromobility na Slovensku. Sú zakladajúcim členom Slovenskej asociácie pre elektromobilitu (SEVA), ktorá podporuje rozvoj dopravy a dopravnej infraštruktúry pre elektrické vozidlá. „Asociácia združuje najaktívnejšie firmy na Slovensku v oblasti elektromobility. Spoločne prezentujeme odbornej aj laickej verejnosti témy z tejto rýchlo sa rozvíjajúcej a inovatívnej oblasti,“ hovorí Radovan Keklák, projektový manažér pre predaj zo Slovenských elektrární.

Záujem Slovenských elektrární o alternatívne pohony áut siaha do roku 2012 a opiera sa o bohaté skúsenosti materskej firmy Enel v oblasti elektromobility. „Len v Taliansku máme viac ako tisíc verejných staníc pre nabíjanie elektromobilov, máme teda kvalitné know-how. Elektromobilita patrí medzi hlavné obchodné aktivity firmy, okrem iného má veľký potenciál zvýšiť objem predanej elektriny,“ vysvetľuje R. Keklák.

Enel Drive: Značky viacerých automobiliek

Prvé elektrické vozidlá vo vozovom parku Enel na Slovensku boli dodávky Piaggo Porter pre závody jadrových elektrární v Bohuniciach a Mochovciach. Portfólio firma onedlho rozšírila o elektrický Smart ED (automobilka Daimler) a Opel Ampera (v USA pod značkou Chevy Volt) na riaditeľstve v Bratislave. Vodné elektrárne Trenčín dostali do užívania Citroën C Zero a vozidlo Melex.

Elektromobil Renault Zoe
Elektromobil Renault Zoe

Čoskoro pribudnú ďalšie autá – dve vozidlá Citroën Berlingo pre atómové elektrárne Mochovce a Bohunice a päť úžitkových vozidiel Nissan Leaf pre ostatné závody Slovenských elektrární. „Máme záujem o čo najväčšie portfólio vozidiel, budeme ich testovať a porovnávať,“ vysvetľuje R. Keklák.

Veľkou výhodou elektrického vozového parku sú nízke prevádzkové náklady. Kým pri spaľovacích motoroch sú náklady okolo 10 až 15 eur na sto kilometrov, pri elektrických autách sú to len približne 2 eurá. Pri spaľovacom motore sú aj vyššie náklady na údržbu a servis než pri elektrickom motore. Elektromobil tak dokáže na prevádzke a údržbe ušetriť ďalších 20 – 25 %.

Dobíjacia infraštruktúra

Zatiaľ najväčšou prekážkou rozvoja elektromobility je absencia verejnej nabíjacej infraštruktúry. Jej budovaniu zasa stojí v ceste nedostatok elektromobilov na slovenských cestách. Zamestnanci Slovenských elektrární a šoféri elektromobilov však obavy ohľadom nabíjania mať nemusia „V súčasnosti máme celkovo šesť nabíjacích staníc na všetkých závodoch Slovenských elektrární na západnom Slovensku. Na riaditeľstve (v bratislavskom Apollo Business Centre II) je okrem vonkajšej stojanovej stanice aj nástenná nabíjacia stanica (wall-box) v garáži,“ hovorí R. Keklák.

Na týchto staniciach si svoj elektromobil môžu už nabiť aj prípadní záujemcovia z verejnosti. Nabíjanie funguje cez RFID karty, k dispozícii je vždy viacero kusov na recepciách jednotlivých lokalít. „Nabíjacie stanice boli na začiatku určené iba pre interného zákazníka, pretože to bol pilotný projekt a overovali sme funkcionalitu systému. Po polroku užívania sme sa rozhodli, že staničky sprístupníme zadarmo aj pre širokú verejnosť,“ vysvetľuje R. Keklák. Treba si však vopred overiť kompatibilitu modelu auta s typom nabíjacej stanice. Štandardy v tejto oblasti zatiaľ nie sú zjednotené. Naše nabíjacie stanice sú vybavené každá dvomi zásuvkami typ 2 mód 3 inak nazývaný aj „MENNEKES“, každá s príkonom 22kW. To znamená, že na každej stanici sa dokážu nabiť dve autá súčasne.

Elektromobil Hyundai Kona
Nabíjanie elektromobilu Hyundai Kona

Nabitý skôr, než skončí pracovná schôdzka

Nabíjacie stanice v lokalitách Slovenských elektrární sú nastavené na zrýchlené nabíjanie s plným nabitím automobilu do dvoch hodín. „Z našich interných analýz vyplynula priemerná dĺžka pracovného stretnutia na inom závode viac ako dve hodiny. Užívatelia elektromobilov tak nemusia mať obavy, že by sa na ňom nevedeli pre nedostatočne nabitú batériu vrátiť,“ dodáva R. Keklák. V Taliansku má skupina Enel nainštalovaných okolo 1 400 a v Španielsku približne 850 verejných nabíjacích staníc pre elektromobily. Nabíjacích staníc (všetkých dohromady) je Slovensku zatiaľ asi 50. Z toho 7 je od firmy Enel.

Enel pracuje na budúcnosti s e-mobilitou

Jedným z príkladov je Green eMotion, ktorý spája najväčšie energetické spoločnosti Európy a stal sa hlasom platformy interoperability EMM skupiny Enel. Enel tiež podpísal niekoľko dohôd s lokálnymi a regionálnymi orgánmi v Taliansku a uzavrel partnerstvo s takými podnikmi, ako je TotalErg a Ikea. Španielska energetická spoločnosť Endesa, ktorá tiež patrí do skupiny Enel,  realizovala v Španielsku niekoľko iniciatív, vrátane vládneho projektu Movele v Madride, Barcelone a Seville, či projektu Zem2All (Mobilita s nulovými emisiami pre všetkých). Inštalácia dobíjacej infraštruktúry elektrickej mobility hrá hlavnú úlohu aj pri vypracovaní projektov SmartCity pre Santiago a Bouzios v Latinskej Amerike.

phone-handsetlocationmagnifiercrossarrow-right